B-Set - Een ode aan de imperfectie van het ambacht

21 november 2013

Het begon met een experiment bij het Europees Keramisch Werk Centrum (EKWC) in Den Bosch, met onderzoek naar ‘een andere taal voor porselein’. Hella Jongerius wilde laten zien dat er meer is dan perfectie en massaproductie. Het experiment resulteerde in de B-Set.

De B-Set is allesbehalve ‘tweede keus’. Het zesdelige servies in subtiele kleurnuances en elementaire vormen bleef in de wereld van design en onder verzamelaars niet onopgemerkt. De naam refereert aan een belangrijk principe in het werk van Jongerius: authenticiteit gaat voor perfectie. Vanuit dit principe experimenteert Hella met nieuwe materialen en texturen en legt zij verbindingen tussen ambachtelijk vakmanschap en hedendaags design. Juist bij ambachtelijkheid hoort een zekere mate van imperfectie, meent Jongerius. Kleine afwijkingen, verschillen in tactiliteit en zichtbare sporen van de hand van de maker maken producten uniek, authentiek en duurzaam.

Emotionele binding
Volgens industriële kwaliteitsnormen worden producten die niet 100% perfect zijn zonder mededogen afgekeurd of als ‘B-keus’ verramsjt. Die doorgeslagen perfectie is volgens Hella Jongerius één van de redenen waarom we als mensen nog maar weinig emotionele binding hebben met de producten die we kopen en gebruiken. Met haar werk wil Jongerius die kloof overbruggen. 

Geen 80-delig servies waarvan ieder deel 100% gaaf en identiek is, maar een in diversiteit beperkt, ambachtelijk gemaakt servies. Dat stond Hella Jongerius voor ogen tijdens haar werkperiode bij het EKWC. Als tegengeluid voor de industriële eenheidsworst die ons van onze omgeving en producten vervreemdt. “Ik wilde een servies maken, dat zijn karakter niet alleen te danken heeft aan de creativiteit van de ontwerper, maar ook aan de wetten van het maakproces.” In de B-Set komt deze wens helemaal tot zijn recht. Geen stuk is hetzelfde. Door de oven heter te stoken dan gebruikelijk, kreeg het servies zijn kenmerkende licht gekromde vorm. Verschillen in tactiliteit ontstaan door de positionering in de oven.

Creatieve samenwerking
Toen het concept een feit was, besloot Hella Jongerius nog een stap verder te gaan door te onderzoeken in hoeverre het in Nederland nog mogelijk zou zijn een dergelijk servies werkelijk in productie te nemen. Tijdens haar zoektocht maakte ze kennis met Jan Tichelaar. Na enige aarzeling om zich als aardewerkbedrijf te wagen aan porselein, nam Jan Tichelaar de handschoen op. Het was het begin van een duurzame, creatieve samenwerking; van een meer dan interessante ontmoeting tussen de wereld van modern design en van eeuwenoude ambachtelijke traditie. Met de sympathieke B-Set als bewijs dat die twee werelden prima aan elkaar gewaagd zijn.

Bezoek voor de volledige B-Set collectie onze Webwinkel