Hella Jongerius legt nieuwe relaties tussen subject en object

21 november 2013

Door vergaande massaproductie is de relatie tussen mensen (subject) en producten (object) vaak ver te zoeken. Hella Jongerius wil deze kloof met haar werk overbruggen. Door via het ontwerp- en maakproces de ziel, authenticiteit en gelaagdheid terug te brengen in de objecten die onze leefomgeving beïnvloeden. Naarmate we ons beter met de combinatie van design en maakprocessen kunnen vereenzelvigen, verlengen we de levensduur van de producten, meent Hella Jongerius. En dat kan weer een belangrijke bijdrage zijn aan een duurzamer wereld.

Hella Jongerius is in 1963 geboren in De Meern. Van 1988 tot 1993 studeerde ze aan de Academy for Industrial Design in Eindhoven. Direct daarna opende ze in Rotterdam haar eigen ontwerpstudio, Jongeriuslab. In haar veelzijdige werk was al snel een rode draad zichtbaar. Hella liet in haar stijl van ontwerpen ruimte open voor de invloed van het maakproces. De imperfectie van historische handgemaakte gebruiks- en siervoorwerpen intrigeerde haar – minuscule onregelmatigheden, kleine afwijkingen in kleur en tactiliteit, zichtbare sporen van handwerk. Ze maakte het tot haar missie om die authentieke eigenschappen, toe te schrijven aan de imperfectie die per definitie hoort bij ambachtelijkheid, in het moderne design- en productieproces te integreren. Daarmee speelde Hella Jongerius een voorhoederol bij de herintroductie van het ambacht in design en de maakindustrie. Intussen vinden haar ontwerpprincipes in binnen- en buitenland navolging.

Jongerius, die in 2009 met haar studio verhuisde naar Berlijn, werkt voor zeer diverse opdrachtgevers. Voor Maharam in New York ontwerpt ze sinds 2002 meubelstoffen. Als art director draagt ze in belangrijke mate bij aan de kleur- en materiaalkeuzes van designmeubelhuis Vitra in het Zwitserse Basel, waar ze ook meubels voor ontwerpt. In 2011 haalde Hella de pers met haar ontwerp voor de inrichting van vliegtuigcabines van KLM. Dit jaar drukte Jongerius haar authentieke stempel op de North Delegates’ Lounge van het VN hoofdkantoor in New York, in opdracht van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken. Tot 2014 was Hella Jongerius betrokken bij de Design Academy Eindhoven, onder meer als hoofd van het atelier ‘Living’. Op dit moment is zij als gastdocent verbonden aan de Weissensee Academy of Art in Berlijn. 

De lijst van musea en galerieën die werk van Jongerius in hun collectie hebben opgenomen, is indrukwekkend. Evenals de lijst van tentoonstellingen. Een actueel overzicht is te vinden op jongeriuslab.com. De ontwerptaal van Jongerius is duidelijk universeel, want haar ideeën en werk reizen de hele wereld over – van New York tot Tokio, van Parijs tot Londen tot Basel, van Keulen tot Rotterdam. In die taal, die met de jaren evolueerde, bleef de rode draad zichtbaar: een verrassende symbiose tussen eeuwenoud ambachtelijk vakmanschap, contemporain design en industriële productiemethoden. Met ruimte voor de imperfectie die daar inherent aan is.

Vanuit deze visie op haar vak en rol, slaat Hella Jongerius bruggen tussen mensen en objecten die permanent met elkaar in dialoog zijn. Die dialoog en de mogelijkheid tot identificatie lijken als gevolg van massaproductie verstoord. Hella Jongerius wil dat fragiele evenwicht herstellen door in haar objecten een zekere gelaagdheid aan te brengen, die ervoor zorgt dat we ons meer met de objecten om ons heen verbonden kunnen voelen. Dat is meteen een adequaat antwoord op de wegwerpmaatschappij. Immers: objecten die iets met ons doen, houden we langer bij ons, wat de levenscyclus van producten en gebruikte materialen verlengt.

Meer werk van Hella Jongerius en haar team is te zien op www.jongeriuslab.com

Lees ook:

Ode aan de imperfectie van het ambacht met B-Set

Loungen bij gordijn van knopen en porseleinen kralen